DelfSail – historisch overzicht in fotoreportages

Met veel plezier heb ik de laatste vier edities van DelfSail mogen vastleggen in opdracht van Groningen Seaports. Havendirecteur Harm Post introduceerde mij destijds bij het bestuur van DelfSail en de samenwerking verliep prettig. We beleefden prachtige momenten die ik op camera kon vastleggen. Nu de laatste editie van DelfSail op 16 juni 2024 is geëindigd, lijkt het mij een aardig idee om een deel van de reportages die ik heb gemaakt, te delen met belangstellenden van het evenement.

Opmerking: Deze pagina is in opbouw, dus kom af en toe kijken om de toevoegingen te bekijken.

DelfSail juli 2003 – Opnieuw bijzondere Tall Ships

De deelnemende vloot bij DelfSail wordt steeds groter en de lijst van bijzonderheden langer.
Dit keer is het vooral de Indonesische ‘Dewaruci’ waar de langste rijen staan. Met hun wervelende dans, muziek en kleurrijke kleding stelen zij absoluut de show. Maar ook de Mexicaanse ‘Cuauhtemoc’ is zeer geliefd bij de bezoekers en vooral bezoeksters!

Vier zusterschepen uit Rusland en Polen liggen in twee blokjes van twee achter elkaar aan de kade. Een van de vier komt helemaal uit Vladiwostok aan de Aziatische kant van Rusland.

Vanwege de start van de Tall Ships Race (DelfSail vindt dan plaats voorafgaand aan deze race) en het getij vertrekt de hele vloot rond middernacht. Een heel bijzondere ervaring met begeleiding van het vuurwerk en een volle maan boven de haven!

Voor deze editie van DelfSail werd ik door havendirecteur Harm Post gevraagd om het evenement voor het bestuur vast te leggen. Het werd een van mijn mooiste maritime reportages in de Eemshaven en de haven van Delfzijl. De foto’s die ik toen maakte, worden nog steeds vaak gebruikt om het evenement te promoten:

10 juli Sail in Eemshaven – Delfzijl
10 juli Sail in Eems
13 juli Vlootschouw
13 juli Varend erfgoed
13 juli Sail out

DelfSail augustus 2009 – Koningin Beatrix doopt de Beatrix

De historische replica HMS ‘Bounty’ komt uit de Verenigde Staten naar DelfSail, zij is een enorme publiekstrekker. Op diverse momenten moet de politie de kade bij het schip afsluiten zodat er daarna weer doorstroming ontstaat.

Tot vreugde van velen keert de ‘Capitan Miranda’ terug naar Delfzijl en worden de trommelaars weer ‘losgelaten’! Bovendien geven een aantal cadetten van het schip nu ook demonstraties tango dansen, wat zeer gewaardeerd wordt!

Hare Majesteit Koningin Beatrix verricht  – onder grote belangstelling – de doop van de ‘Beatrix’, op dat moment het nieuwste schip van Royal Wagenborg.  Aansluitend mogen vier kapiteins aan haar worden voorgesteld. Een van hen is de Amerikaanse Captain Robin Walbridge van de HMS ‘Bounty’. Naast de kapiteins die strak in het uniform staan, is hij daar informeel en relaxed aanwezig en nauwelijks onder de indruk. De Koningin schijnt hem wel te waarderen gezien het ongedwongen gesprek dat volgt. Dramatisch genoeg vergaat dit mooie schip een paar jaar later tijdens de hurricane ‘Sandy’aan de Oostkust van Amerika, waarbij deze ervaren kapitein tragisch om het leven komt. Dit ongeluk lijkt op de historische tijden van de zeilvaart, toen houten schepen zeer regelmatig vergingen. In die oude tijden was er weinig sprake van romantiek, maar wel van keihard werken in barre omstandigheden. Veel mensen lieten hun leven toen op zee. Reportage: 24 augustus doop Beatrix

De ‘Lord Nelson’ uit Engeland is speciaal gebouwd voor  mensen met lichamelijke beperkingen  Er worden een aantal demonstraties gegeven over de mogelijkheden om ondanks dat, toch mee te kunnen zeilen. Hiermee komt het varen op een Tall Ship ook voor deze speciale doelgroepen binnen bereik.

Onze eigen trots, de Clipper ‘Stad Amsterdam’, vertrekt na afloop van DelfSail 2009 voor een lange reis om de wereld in de sporen van Darwin. Wat we allemaal kunnen volgen op de televisie in de maanden erna.

Ook nu vroeg havendirecteur Harm Post mij weer om het hele evenement vast te leggen voor het bestuur van DelfSail:
21 augustus Eemshaven
23 augustus vlootschouw
23 augustus rondje haven Delfzijl

DelfSail juni 2016 – DelfSail is meer dan Tall Ships

In deze editie waren het vooral de Noren, Polen en Russen die goed vertegenwoordigd waren naast de Nederlandse schepen. Nederland bezit een van de grootste particuliere vloten van historische windjammers, die vaak op de Oostzee varen, in het Engelse kanaal en rond Scandinavië.
Ook bezoekt de ‘Oosterschelde’ regelmatig de Kaap Verdische eilanden tijdens onze winter, vaart de ‘Europa’ jaarlijks bij Antarctica in diezelfde tijd en zijn er schepen die naar Spitsbergen gaan in onze zomer. Alles met betalende gasten en/of trainees. Een flink aantal van deze schepen bezoekt in de zomer ook (veelal Europese) Sailevenementen om hun inkomsten te vergroten. Dan worden er met name korte tochten gemaakt voor relatiemarketing met bedrijven. 

Ook tijdens DelfSail 2016 was een grote vloot van historische Nederlandse zeilschepen aanwezig in de Eemshaven, om gasten aan boord te nemen voor de Parade of Sail naar Delfzijl. En om in de daarop volgende dagen relatievaarten te maken, ook met individuele gasten.

Wie DelfSail zegt, zegt ook ‘Varend Erfgoed’, een belangrijke pijler van het evenement. Met prachtige replica’s en/of historische schepen van particuliere eigenaren (die soms zelfs op hun schip wonen) vormen zij een graag geziene aanvulling bij de grote Sail-evenementen. Hier komen de schepen vanuit Behoudsverenigingen aan bod, met soms kleurrijke opvarenden en historische Nederlandse scheepstypen. Zonder het Varend Erfgoed is geen Sail compleet!

Maar ook de optredens van (bekende) artiesten vormen een ware trekpleister voor het publiek, hoewel de veiligheidsmaatregelen steeds stringenter worden. Dat geeft de organisatie soms veel zorgen, soms wat minder. De sfeer van een Sail wordt mede gemaakt door de omlijsting van het programma.

Trainees vormen een onlosmakelijk geheel met de realisatie van een Sailmanifestatie. Het gaat juist om de jongeren, die in een nautische setting de fijne kneepjes leren van het zeilen met een groot Tall Ship. Maar ook op de proef worden gesteld bij heel slecht weer, om hun angsten te overwinnen en aan teambuilding te werken, soms zelfs samen met een buitenlandse bemanning. Wanneer ze van boord gaan zijn er vriendschappen voor het leven gesloten en is er meestal een heftig afscheid. Als je afhankelijk bent geweest van elkaar tijdens slecht weer, zeeziekte en andere zaken, komt het erop aan wie je echt bent. En op wie je kunt vertrouwen. Daarom is sailtraining en het supporten van trainees op de deelnemende schepen zo belangrijk voor onze organisatie. Het kan je vormen voor je hele verdere leven!

Ook voor deze editie van DelfSail vroeg havendirecteur Harm Post mij om namens het bestuur het hele evenement in beeld te brengen. We logeerden in het Eemshotel en dag dag begon vroeg en eindigde ’s avonds laat! De foto’s deel ik op hier.
29 juni schepen in de Eemshaven
30 juni 2016 Sail in Schepen aan de kades
2 juli luchtfoto’s tijdens vlootschouw
2 juli Vlootschouw
2 juli rondvaart overdag door de haven
2 juli rondvaart bij zonsondergang
3 juli Blessing of the sails
3 juli Sail out

DelfSail juni 2024 – Koningin Máxima doopt de Máxima

Deze editie van DelfSail viel letterlijk in het water. Gedurende het hele evenement was het regenachtig waardoor het bezoekers aantal zwaar tegenviel. Het hoogte punt was wel de doop van de schepen Máxima en Alexia door koningin Máxima. Daarvoor ben ik twee keer over de haven gevlogen in opdracht van Groningen Seaports. Het was een prachtig gezicht om de majesteit met Egbert Vuursteen (CEO van rederij Royal Wagenborg) op het podium te zien staan. Met een nieuw bestuur waaide er ook een andere wind qua vastlegging van het evenement. Alleen op 13 juni en 14 juni heb ik foto’s gemaakt.

13 juni Sail in vastgelegd vanaf klipper Jantje
14 juni – Luchtfoto’s doop schip Máxima bij Wagenborg
14 juni – Foto’s Netty Royal doop schip Máxima


Evenementen kalender Sails Nederland

Sail Amsterdam 2025

Tall Ships Races 2026 Harlingen Sail

Luchtfoto’s Tall Ships Races 2022 Harlingen